CZ EN

Galerie



Autor, název, rok

Pavel Nešleha

Rané Práce

Termín 19.4.2004 - 21.5.2004
Komentář

Rané Práce




"Tvorbu
mého muže, malíře Pavla Nešlehy, představila tato

ostravská
výstavní síň už jednou, a to v roce 1994. Tehdy Pavel

vystavil
na přání ing. Milana Webera starší obrazy ze 70. a 80.

let,
jejichž těžiště spočívalo v zhodnocení a osobité reflexi romantismu.

Pojítkem
bylo téma živlů, jímž se v té době intenzivně zabýval.

V mnohém
mu v tomto směru napomáhala vlastní fotografická tvorba,

jíž se
systematicky věnoval od konce šedesátých let. Otevírala

mu hlubší
a důvěrnější vztah k viděné realitě a k přírodním dějům,

k nimž byl
svým založením hluboce vázán. Proto jsme se tentokráte

rozhodli
uvést v určitém výběru několik Pavlových fotografických

cyklů a
rozšířit poznání jeho díla právě o tuto oblast.

Jak
ostatně sám uvádí, fotografování a následné zpracovávání

filmů mělo
na jeho tvorbu nepochybný vliv. Objevovalo mu zcela

nový svět
výtvarného myšlení a vyjádření, přivedlo ho i k pozornějšímu

a „jinému“
vidění. Prostřednictvím fotografie se učil s patřičnou

ostrostí
uchopit detail a proniknout do jeho imaginaci podněcující

podoby.
Počítal s vhodnou atmosférickou světelnou režií a často

měl v
tomto ohledu bohatýrské štěstí. Rád také užíval zvětšenin,

jimiž
rozkrýval, ale i ztajoval zvolený obrazový záběr. Pracoval

vždy s
plným formátem, nikdy neužíval výřez. Obdobně – na

plný
formát - zachycoval přírodní struktury a děje, městské krajiny,

časem a
lidským zacházením destruované nejrůznější předměty,

krajinné
motivy ze Šumavy, Bretaně, Krkonoš, Českého středohoří

a z
Českého ráje; s osobitým vkladem zobrazoval přírodními živly

destruovaná
a postupně mizející díla Matyáše Brauna v Kuksu,

středověký
klášterní komplex v Ojvíně, svázaný s tvorbou C. D.

Friedricha,
monstrózní hlavy Václava Levého i památná místa

Máchových
cest. Podnětem bylo prohlubování duchovní báze

malířského
díla, odkrývání čehosi hluboce „vrostlého“ do jeho

imaginace,
objevování, jak podotýkal, dávných stop historie, předobrazů

domova,
síly kulturní tradice.

Vedle
záběrů nejrůznější reality, z nichž některé v poslední době

zpracovával
a modifikoval též pomocí počítače, se Pavel rovněž

věnoval –
a to od raných 70. let - fotografování televizního obrazu.

Manipuloval
a deformoval jeho přenos, který následně snímal.

Přitahovaly
jej tzv. šumy v přenosu informací, které se pokoušel

s lehkou
dávkou ironie včlenit do svého díla, jak dokládají četné

fotografie,
kresby a grafiky.

Jedním z
příkladů vztahu mezi jeho malbou a fotografií je vystavený

cyklus Via
canis (1997). Spolu s rozměrnými digitálními tisky

Přírodních
struktur (Živly) z roku 2001 a několika snímky z cyklu

Ojvín
(2000) tvoří dominantu současné výstavy. Jde o naddimenzovaný,

důvěrně
známý prvek spodní „masky“ městského osvětlení,

který
momentem vytržení z kontextu ožívá svou podmanivou, imaginaci

provokující
tajemností. Podle mého soudu to byla právě tato

dimenze
skutečnosti, která Pavla vzrušovala a kterou se pokoušel

v souladu
se svou vnitřní představou prostřednictvím fotografie

vyjádřit.
Ta také dodává jeho fotografiím téměř magicky přitažlivý,

obrazový
charakter. Fotografie byla pro něho médiem, které jej

vedlo k
silným a podnětným prožitkům, k objevování tajemství



přírody i
života." Únor 2007
Mahulena Nešlehová.