František Kyncl
Práce na papíru z přelomu století
Termín Oct - NovKomentář
František Kyncl (narozen v roce 1934 v Pardubicích) patří mezi nejvýznamnější české konstruktivisty druhé poloviny 20. století. Po nechtěné emigraci v roce 1968 studoval na Akademii umění v Düsseldorfu a zde se také natrvalo usadil. V současné době patří k významným německým autorům tzv. düsseldorfského okruhu.
Připadá mi, že máte docela pozoruhodný osud. Co vy sám považujete ve svém životě za klíčové?
Vlastně už jednu dávnou, snad první konkrétní vzpomínku: maminka mě veze v kočárku zimní
Pernštýnskou ulicí na pardubické náměstí. Sněží a já pozoruji bílé
vločky, jak se snášejí odkudsi na zem. Ty malé krystalky mi učarovaly,
zvláště když se mísily s vůněmi obchodů, které jsme míjeli. Pekař,
uzenář, cukrář… Později jsem mamince vyprávěl o bílé kouli, která se v mém snu pomalu otáčí a já v ní můžu klidně spát.
A jinak?
Každá změna určila nový
směr nebo mě naopak utvrdila ve správnosti počínání. Dětství, škola,
vojna, emigrace, lásky, přátelství, závist, zloba – to všechno vás
ovlivní a následně se odrazí ve vaší práci, i když to, jak a čím jste
ovlivněn, se vždy dozvíte až později.
Myslíte, že život a studium v Německu se ve vaší tvorbě také odrazily?
Bezpochyby. Podmínky života v Německu byly v době, kdy jsem sem přišel,
opravdu jiné než v okupovaném Československu. A pro mne zásadní výstavu
newyorského minimal artu, která tehdy proběhla v düsseldorfské
Kunsthalle, bych bezpochyby dodnes v Praze
– natož v Pardubicích – neuviděl. Jak jsem vstoupil do expozice,
vzpomněl jsem si sám na sebe někdy před rokem 1966, kdy jsem z
jitrnicových špejlí připravoval návrh na výstavní síň skupiny Mladých v
Pardubicích, znovu jsem byl na sympoziu v polském Osiecku, kde mi pan
Henryk Stazewski, velká postava polského poválečného umění, přátelsky
radil, abych se sebral a jel dělat do Paříže anebo nejlépe rovnou do New
Yorku, protože „tam májí ten materiál“. A najednou jsem stál v
Kunsthalle a viděl, proč to tehdy říkal.
Dokázal byste s nadhledem zhodnotit své dílo?
To přenechám jiným. A to nejen proto, že mne amputací nohou před lety zkrátili o dobrých sedmdesát centimetrů.
Kunsthistorici vás řadí mezi konstruktivisty, konkrétisty a občas i jinam. Ztotožňujete se s zařazením do různých směrů?
Do různých by znamenalo odlišných, a to já zařazován nejsem. Ale jinak
mě to nebolí ani mi to nelichotí. Tak to ve světě teorie chodí. Jednou
jsem teoretikovi Arsénu Pohribnému vysvětloval podstatu a možnosti mých
struktur: „A dál to půjde skrze okno ateliéru, přes zahradu k Rýnu, ten
překlene jak most a pak už pevninou k oceánu, podél pobřeží až k mysu
Dobré naděje…“ a Pohribný: „No to je ohromný, Frantíku, to je
konceptart!“
Jste stále v kontaktu s lidmi, se kterými jste po svém odjezdu z Československa spolupracoval?
Hodně jsem se stýkal s lidmi v emigraci, jako byli Jiří Kolář,
Jindřich Cajthaml, Milan Mölzer, Jan Kotík, Maďar Imre Kocsic a
samozřejmě němečtí výtvarníci z düsseldorfského okruhu. S rokem 1989
jsem mohl opět bez problémů navázat na přátelství doma s výtvarníky
Bedrou Novotným, Josefem Procházkou, Jiřím Lacinou. A objevily se i nové
tváře: Věroslav Škrabánek, Pavel Šmíd; rád jsem pomohl aktivitám
pardubického Občanského fóra a trochu tak přispěl ke změně politického
klimatu.
Bylo předlistopadové období v něčem příznivější pro tvorbu než v podstatě poklidná současnost?
Pro řadu z nás byly ony roky spíše dost traumatizující. Příkladem budiž
osud Jiřího a Běly Kolářových, kdy paní Bělu pět let nepustili za
manželem do Paříže. A „poklidná současnost“? Jestliže se doba zdá být
poklidnou, je zapotřebí rozdmýchat ji tvůrčím neklidem.
Zajímáte se o současné umění?
Pochopitelně. V tak rychle se zmenšujícím světě mě opravdu zajímá, jak
mí mladí kolegové reagují na současnost – tempo je strhující, chápat
dnešní umění je možná čím dál těžší, ale podobné jsme to, i když
samozřejmě trochu jinak, měli i my. Hlavně se pokusit přijít s něčím, co
tu ještě nebylo, co druzí nedělají, a to není a nikdy nebude snadné.
Máte nějaké tvůrčí motto?
Ani den bez kresby.
Kdy se ve vaší tvorbě objevil motiv kosmu, touhy po nekonečnu? Byl jste fascinován vesmírem už v dětství?
Jako malý jsem sedával u ohňů, které můj otec často na zahradě
zapaloval. Pozoroval jsem reje jisker, ty tance ohnivého jazyka, praskot
dřeva a nasával vůně páleného listí. Potom, už po válce, jsem zpíval
sólo v salesiánském chlapeckém sboru při svěcení litoměřického biskupa
Trochty v Chrámu sv. Víta v Praze. Ta blízkost gotické klenby, echo
hlasů… jako by se můj
zpěv odrážel od samotného nebe…tady někde má to všechno počátek. Taky jsem se rád díval holkám pod sukně.
Co vás v tvorbě okouzluje na konstruktivismu?
Neokouzluje mne konstruktivismus tak, jak je definován
teoretiky. Nevím pořádně, co to je. Je to kus rovného drátu? Je to lupen
stromu? Stačí k definici našeho vesmíru bod, přímka a ovál? Pakliže
ano, pak je to jen jeho nepatrná část, protože je tu šepot, křik, pláč,
hudba, láska, nádech a výdech, život a smrt; to všechno patří do oné
konstrukce – alespoň já to tak vnímám.
Čím je pro vaši uměleckou tvorbu tak přitažlivá hudba?
Nikdo nezná konec: možná přestane hrát ona hudba – bez
dirigenta, hudebníků a nástrojů, která mě na každém kroku inspiruje a
kolébá na svých vlnách. Zní to pateticky, ale hudba taková je – stejně
jako nekonečný vesmír. Prostě vás prostoupí, pojme. Nesnažím se hudbu
zachytit, ona proudí skrze mne.
Který z českých či zahraničních umělců vás nejvíce ovlivnil?
Bohumil Kubišta, Karel Černý, Jindřich Prucha, Jackson Pollock, Johann
Wolfgang Goethe, Friedrich Schiller a řada dalších. Nemá cenu dělat
seznam.
Vaše retrospektiva se v Česku uskutečnila po čtrnácti letech. Proč to tak dlouho trvalo?
V roce 1992 se konala rozsáhlá výstava mých prací v düsseldorfském
muzeu, posléze ji v redukovanější formě uspořádal v brněnském Domě umění
Jiří Valoch a v roce 1993 Hana Mandysová ve Východočeské galerii v
Pardubicích. Dvě výstavy v Praze připravil a uspořádal Jaroslav Krbůšek.
Loni se podobná expozice objevila v Mostě (připravil ji Petr Svoboda
včetně rozsáhlého katalogu – pozn. red.) a letos opět v rodných
Pardubicích. Čtrnáctiletou „přestávku“ mezi výstavami si nijak
nevysvětluji, někteří skvělí čeští autoři žijící v zahraničí je třeba do
dnešního dne ještě v Čechách neměli.Autor: MF DNES, Vladimíra Sumberová, září 2007.