CZ EN

Galerie



Autor, název, rok

Ivan Sobotka

Tempery a kvaše 2009

Termín Jan - Feb
Komentář

" Moje oblíbená barevnost je Morandi, to mám tak rád, že o tom nemluvím.“ citace od autora.


Uvorký z rozhovoru "Moje zaměstnání jsou ksichty" s českým malířem Ivanem Soboutku pro časopisu Babylon, dirigoval Petr Placák.(...) Kdy jsi začal dělat své vlastní věci?  V 50. letech jsem se postupně vydával po vlastní cestě. Získával jsem kontakty v oblasti křesťanství a souběžně s tím jsem se ujišťoval také v tom malování. Udělal jsem si názor a bylo to, jako když si kreslíš plán a najednou se ti už chce ten barák postavit. To bylo asi v roce 55.  Zpočátku se to nikomu nelíbilo, vyjma jednoho muzikanta, kterej mi byl vždycky oddanej. Já jsem ani neměl čas hledat uznání. Takovýhle věci šly mimo.  Jaké  barvy používáš na obrazech?  Znal jsem malíře pokojů, který měl sáčky, kde měl napsáno: zelená jako tráva, modrá jako obloha a hnědá jako hovno. To je můj případ, nic jiného nepotřebuju. Bílá, to je pozadí, to je základ, třeba tady ta stěna. Druhá možnost je modrá obloha. Taky pleť, barva vlasů, tedy okr a nebo černá- hnědý vlasy skoro nepoužívám. Takže dělám s třema barvama, které musím seštelovat, dát je dohromady, hezky, a fakt je ten, že když se mně obraz podaří, tak je dohromady, hezky, a fakt je ten, že když se mně obraz podaří, tak je hezky barevnej, i když někomu se může zdát nebarevnej. Tím je to téma vyčerpáno. Miluju Bonnarda, to je nejlepší kolorista a taky malíř, takže já barvy žeru, hrozně, třeba i abstraktní barevný věci, Poliakoffa, ale sám pro svý účely je nepotřebuju. Mnohost nebo pestrost se snažím nahradit kulturou toho barevného tónu. Třeba sílu pleťovky pracně dolaďuju. Teďka dělám archanděla Gabriela, kterej musí bejt trošku nedokrevnej, takže si pořád hraju s tou koncovkou, aby byla andělská. V tom je to moje vyprávění, v těhle věcech, který jsou takový jako běžný a nezajímavý, a v tý nezajímavost se snažím vyjádřit. Základ je pro mě bílá a teďka na tý bílý pomaloučku narůstá barvička, která se zastaví ve chvíli, kdy je to hotový- z tý bílý.(...) Kam moderní  umění došlo?  Jsou dva body, Marc Rothko, to je nějakej Litevec nebo co, odešlej do Ameriky, a pak Bacon, děsnej drasťák, ale vysoce schopnej malíř. A voba beru, jsou to umělci, těžko přístupný, ale jsou to umělci, nejsou to šaškové. To je jediný, co vím.