Ivan Sobotka
Tempery a kvaše 2009
Termín Jan - FebKomentář
" Moje oblíbená barevnost je Morandi, to mám tak rád, že o tom nemluvím.“ citace od autora.
Uvorký z rozhovoru "Moje zaměstnání jsou ksichty" s českým malířem Ivanem Soboutku pro časopisu Babylon, dirigoval Petr Placák.(...) Kdy jsi začal dělat
své vlastní věci?
V 50. letech jsem se
postupně vydával po vlastní cestě. Získával jsem kontakty v oblasti
křesťanství a souběžně s tím jsem se ujišťoval také v tom malování.
Udělal jsem si názor a bylo to, jako když si kreslíš plán a najednou
se ti už chce ten barák postavit. To bylo asi v roce 55. Zpočátku
se to nikomu nelíbilo, vyjma jednoho muzikanta, kterej mi byl vždycky
oddanej. Já jsem ani neměl čas hledat uznání. Takovýhle věci
šly mimo.
Jaké
barvy používáš na obrazech?
Znal jsem malíře
pokojů, který měl sáčky, kde měl napsáno: zelená jako
tráva, modrá jako obloha a hnědá jako hovno. To je můj případ,
nic jiného nepotřebuju. Bílá, to je pozadí, to je základ, třeba
tady ta stěna. Druhá možnost je modrá obloha. Taky pleť, barva
vlasů, tedy okr a nebo černá- hnědý vlasy skoro nepoužívám.
Takže dělám s třema barvama, které musím seštelovat, dát je dohromady,
hezky, a fakt je ten, že když se mně obraz podaří, tak je dohromady,
hezky, a fakt je ten, že když se mně obraz podaří, tak je hezky
barevnej, i když někomu se může zdát nebarevnej. Tím je to téma
vyčerpáno. Miluju Bonnarda, to je nejlepší kolorista a taky malíř,
takže já barvy žeru, hrozně, třeba i abstraktní barevný věci,
Poliakoffa, ale sám pro svý účely je nepotřebuju. Mnohost nebo
pestrost se snažím nahradit kulturou toho barevného tónu. Třeba
sílu pleťovky pracně dolaďuju. Teďka dělám archanděla Gabriela,
kterej musí bejt trošku nedokrevnej, takže si pořád hraju s tou
koncovkou, aby byla andělská. V tom je to moje vyprávění, v těhle
věcech, který jsou takový jako běžný a nezajímavý, a v tý nezajímavost
se snažím vyjádřit. Základ je pro mě bílá a teďka na tý bílý
pomaloučku narůstá barvička, která se zastaví ve chvíli, kdy
je to hotový- z tý bílý.(...) Kam moderní
umění došlo?
Jsou dva body, Marc Rothko, to je nějakej
Litevec nebo co, odešlej do Ameriky, a pak Bacon, děsnej drasťák,
ale vysoce schopnej malíř. A voba beru, jsou to umělci, těžko přístupný,
ale jsou to umělci, nejsou to šaškové. To je jediný, co vím.