Jaroslav Dočekal
Práce na papíře z konce 40 a počátku 50 let
Termín May - JunKomentář
Jaroslav Dočekal se narodil roku 1926 v Praze. Studoval na Státní grafické škole a pak naVŠUPM, kde byl žákem profesora Strnadela. Počátkem 70. let se zcela zbavil svého Já, když se oženil a přijal jméno své manželky, v roce1974 zničil všechny své zbylé obrazy, spálil většinu písemností, fotek a jiných materiálů a odlétloknem ze svého bytu v Havířově do věčnosti.
Z výtvarného díla Jaroslava Dočekala se dochovalo jen několik málo
artefaktů, které však vypovídají o jeho velké tvůrčí invenci a nová torství při
tisku grafických listů. Dočekal tiskl z plechu víček od sardinek, suché jehly z
krabice od bot, balicího papíru, litografie z dlažebních kostek, experimentoval
s litografií na zrněném skle, pracoval technikou algrafie (obdoba litografie,
nekreslí se však na litografický kámen, ale na ozrněnou hliníkovou desku, která
je velmi citlivá na dotek mastné litografickékřídy, takže reprodukuje každý
záchvě v ruky při práci), experimentoval s fotografií. Bohužel většinu prací hned
po dohotovenísám spálil v kamnech, neboť vše považoval pouze za přípravné pokusy
pro budoucí práci.Takže nejvíce o něm vypovídají desítky dochovaných dopisů
adresovaných přátelům a spolužákům z grafickéškoly Jaroslavu Rotbauerovi a
Vladimíru Boudníkovia svědectví jediného jeho žijícího přítele, J. Rotbauera.
Dopisy samy o sobě (a hlavně jejich obálky) jsou výtvarnými díly.Obálky z 50. let
posílané na vojnu kamarádovi Rotbauerovi s různými provokujícími nápisy v
kombinaci s kolážemia kresbami a dominujícími komunistickými symboly
daleko předběhly dobu, až teprve v 60. letech se tento způsob vyjadřování stal
autentickou součástí uměleckého vyjadřování. Dopisy jsou plné hořkého vtipu
kořeněného černým humorem. Vyčteme z nich, že Dočekal nebyl žádný idealista a že
velmi trpěl hovadstvím radostného socialistického nečasu 50. let, kolektivní stádností
a na ordinovanou radostí. Proto, sám individualista, se zřekl svého Já a
přetvořilho v ruské ja. Mystifikoval, vysmíval se, dráždil. Stále se pohyboval
na ostré hraně mezi kriminálem a blázincem. Někteří ho považovaliza cvoka. Často
i nejbližší přátelé nevěděli,co myslí vážně a co je recese a plivnutí do tváře
socialistické společnosti. Dokonce se i několikrát pokusilo útěk do SSSR, ovšem
ne z lásky —absurditou tohoto jednání jen zdůrazňoval svou nenávist k sovětskému
ráji. Ve svém bytě, který byl zároveň jeho atelierem, měl kolem dokola
místnosti v několika jazycích (sám jich ovládal aktivně sedm a další se učil)
zlatým písmem na azurově modrém podkladu napsané heslo » Čím více se s
hovnemmažeš, tím více smrdíš « a bustu Vladimíra Iljiče Lenina s šálou kolem krku a s klapkami
na uších. Opakujícím se motivem jeho prací je postava šaška, klauna, do které se
autorsám v životě stylizoval, aby zakryl svoji melancholii a smutek, který ho
naplňoval. Dokonale tak chránil své soukromí v době, která žádné neuznávala. Na
několika dochovaných leptech většího rozměru, vytvořených jakoby v duchu
socialistického realismu, vidíme práci v lomu, na stavbě, dělníky a inženýry,
radostné ale zcela bezduché, usměvavé, ale přesto bezveselosti, nejen práce,
ale i všeho schopné obludy, z kterých až zamrazí, jak dokonale vypovídajío té
odporné době. Jan
Placák. Ze časopisu Babylon, č. 9/ XVII, květen 2008.