CZ EN

Galerie



Autor, název, rok

Miguel Vilca Vargas

Quodlibet del Buho 2004 - 2010

Termín Jun - Oct
Komentář

Výstava současného peruánského umělce, jehož obrazy inspirované pralesem a jeho atmosférou jsou zároveň hlubinou sondou do dávných zkušeností a prastarých zážitků, uložených kdesi hluboko v našem podvědomí. (Narozen v arequipě v Peru. Studoval na umělceké škole "Carlos Baca Flor" v Arequipě v letech 1992- 1997. Žije a tvoří v Pukallpě, městě na řece Ucayali v Peru.)


„PUCALLPA- ZVLÁŠTNÍ MÍSTO“. Počtem obyvatel město, vzhledem obrovská vesnice. Kdysi v pralese, dnes obklopené bujnou džungli. Na břehu bočního ramene Amazonky, respektive jejího horního toku Ucayali. Kotviště starých lodí vyrážejících proti proudu řeky do míst vzdálených civilizaci. Kromě hlavního a jediného náměstí, vydlážděného, prostor, ve kterém stále poletuje prach a zvířený písek. Místo kam na lodích připlouvají nativos, aby pro bělocha z Evropy či severní Ameriky za malý peníz, prodali své ručně vyrobené náramky, náhrdelníky, utkané látky a jiné artefakty s krásnými geometrickými vzory. Místo ve kterém žije a tvoří Miguel Vilca Vargas, známý tam pod jménem Buho, česky Sova. jeho figurativní obrazy inspirované pralesem a jeho atmosférou, tajemné a imaginární portréty předků, či duchů-běsů lesa se stávají hlubinnou sondou do dávných zkušeností a prastarých zážitků, uložených kdesi hluboko v našem podvědomí. Buho nemaluje to, co je kolem nás, ale pokouší se zobrazit to, co je v nás. Jeho obrazy jsou pokusem o zobrazení našeho vlastního nitra. Potemnělé barvy a prázdné ploché obličeje s propadlými černými očními důlky. Jeho malované hlavy jsou spíše pocity a zážitky vylovené z hlubiny našeho mozku, nejsou zrcadlem tváře, ale jsou pokusem o obraz toho, co někde hluboko dřímá v každém z nás. Autor sám o své tvorbě říká: „chci, aby mé obrazy byly zrcadlem naší vlastní tváře, portrétem skutečného života. Chci na nás pohlédnout tak, jak se na sebe dívat nechceme, a zaznamenat chvíle slastného a zároveň děsivého ticha. K tomu využívám některé své fantazie a zážitky z pralesa, vzpomínky na sebe jako poutníka svým vlastním vnitřním labyrintem". Obrazy mlčí a zároveň promlouvají z minulosti a mluví o přítomnosti i budoucnosti universálním jazykem, lidská slova jsou zbytečná. Obrazy z písku. Hlavním tématem, okolo kterého se vše od nepaměti točí – muž a žena, mužský a ženský princip. Společným bodem zrození, ke kterému jsou oba principy přitahovány a od kterého jsou zároveň odpuzovány. V těch končinách nehraje čas důležitou roli, panuje tam vlastně jakési bezčasí a vlhkost vzduchu, která je téměř stoprocentní. Atmosféra prastarého lesa se stromy daleko staršími než moderní civilizace, s rostlinnými druhy z doby neexistence prvně doloženého člověka, se svými barvami i temnými zákoutími, se zvuky při kterých v žilách tuhne krev, se zpěvem lidskému zraku skrytých ptáků, s vířivým rejem dovádějících moskytů, s hejny radostně bzučících komárů, s takovou vlhkostí vzduchu, že je zbytečné otírat pot. Místo, ve kterém se člověk propadá do minulosti, do světa mlčících předků. Místa plného duchů a strachu z neznámého. Šklebící se bezzubá ústa, tváře přízraků bez očí. Znepokojivé místo. Na jedné straně plné života a bujné vegetace, na straně druhé všudypřítomná smrt, bez které by však život neměl smysl. Prostor, ve kterém stále ještě žijí lidé, kteří, díky starým tradicím a z pokolení na pokolení předávaným zkušenostem, jsou schopni komunikovat i s jinými, pro nás civilizované již nedostupnými světy. Místo, které zatím nerozptyluje člověka výdobytky moderní civilizace, místo, ve kterém ještě člověk dokáže být sám se sebou, místo, kde pro místní je nuda pojem neznámý. Buho se nesnaží zobrazovat život tak, jak ho povrchním pohledem oka vnímáme v „civilizovaném" světě, ani se nesnaží ho karikovat, z pozice náboženského zaujetí ho komentovat, nevytváří žádné performance reagující na chvíli trvající povrchní pocit. Ústředním tématem jeho prací je „Člověk”, inspirací prostředí, ve kterém žije. Dobře si však uvědomuje, že: „Význam věcí v zeleném prostoru se vždy utváří ve vztahu k vývoji moderní civilizace, to znamená, že konec čisté domorodé kultury je blízko". Jan Placák