
Svatopluk Slovenčík
Obrazy, eternity, neony z let 1970- 1996
Termín Nov - NovKomentář
úsilí o nehraniřenost a vymezení indiferentního tvaru v prostoru se zřetelem k nedokonalosti paměti jeho barvy jako metafory stále nabývající vzpominek a jejich během času stále výraznější redukci na to nejpodstatnější.
Zlínský malíř Svatopluk Slovenčík se nechal často inspirovat
zcela obyčejnými tvarovými souvislostmi nebo náhodnými kompozicemi z reálného
světa věcí. Ony náhodně komponované stavy všedních konstelaci přenášel
Slovenčík na plátno, ale vzhledem k tomu, že to byly relikty minulosti, byly i
jejich barvy poznamenané ztrátou času vedeny v chladné
šedi či namodralé barvě vybledlé vzpomínky. Redukce barevné
kompozice na pouhé dvě tři barvy a „malířský“ expresivní tah štětce vytvářející
formy bez kontur definuje zobrazené jako indiferentní nehmotný útvar v
permanentním vývojovém procesu. Dokladem může být i skutečnost, že obrazy
nejsou z velké většiny ani datovány ani podepsány, protože čekají na případné změny, korektury a dotvářející zásahy. V inkriminovaném období
druhé poloviny sedmdesátých let působí mnohé z jeho maloformátových obrazů
opravdu dojmem skici. Jak Slovenčík řekl, ne abstrakce, ale věcnost je pro něj cílem.
Pokud bychom měli dát jeho práce ze sedmdesátých a osmdesátých let do světových
souvislostí, musíme jít zpět až k malířům abstraktního expresionismu, jejichž
dílo zanechalo ve Slovenčíkově tvorbě znatelnou stopu. Jak Franz Kline se svými
černobílými expresivními konstrukty, tak i Barnett Newman ze čtyřicátých let,
ale také Mark Rothko členěním plochy a redukcí barev byli duchovními otci formální
stránky Slovenčíkovy malby tohoto období. Obsahové se přirozeně Slovenčík
pohyboval ve své zemi a ve vlastním chápání a výtvarném komentování viděného. Těsně
před polovinou devadesátých let vytvořil Slovenčík řadu prací malovaných
akrylem na eternitových deskách, kterým říkal znaky. Rozměrem, (40 x 40 cm),
tvarem (čtverce se dvěma seseknutými rohy a trojúhelníky se dvěma seseknutými rohy),
šedou industriální barvou je jejich výpověď trvale determinována jako syrově
volený artefakt bez konvenčních estetických ambicí – však jde o běžně používané
šablony, z nichž je složena střešní krytina. Formy, které na nich Slovenčík
maloval, odpovídají jejich tvaru a tím je vlastně řečeno, že to byly právě
nosiče a ne výtvarné myšlení, jež byly pro tyto produkty určující. Barevně se
pohybuji ve čtyřech variacích: žluto-černé, žluto- černo-bílé, šedo-černé a
bilo-černé. Především šedé a bílé plochy jsou malovány řídkou barvou, takže
jsou tahy štětce dobře viditelné. Formy samy jsou často vědomě nedokonalé a
jejich cílem je prosadit se v ploše podobně, jak se o to v monumentální a
také mnohem rozvinutější podobě snažil další z amerických abstraktních
expresionistů Robert Motherwell. Jestli měl Slovenčík v úmyslu eternitové šablony
sestavovat do větších celků, není myslím známo, jejich prezentace v prostorách
s sebou přináší nemalé problémy, protože se svým charakterem brání jakémukoliv
rámování a nesnesou vedle sebe díla jiného technicko- výtvarného vybavení.
Podobné provizorním dopravním značkám neukazují ani tak směr, jako spíš
upozorňují na přicházející. Možná, že tím Slovenčík reagoval na novou dobu,
nový systém, v kterém se Česká společnost V devadesátých letech ocitla, aniž znala
nová pravidla. Improvizace, provizórium, hledání a snaha o nalezení orientace v
polovině devadesátých let patřily a na přelomu tisíciletí stále ještě patří k centrálním
námětům mnoha umělců všech věkových kategorií. Třetí ze Slovenčíkových
vývojových období předvedené v Galerii Ztichlá klika ukazuje vše, co v něm bylo
vytvořeno. Zapojení neonových trubic a světla do uměleckého díla není sice nové
(vzpomeňme z českých umělců jen Zdeňka Pešánka), ale i dnes, po více než
osmdesáti letech, je to krok radikální a zvláště V současném trendu mediálních
děl ne bez nebezpečí sklouznutí do chtěné „módní“ pózy hraničící s designem. Dan
Flavin je ve světě nejznámějším umělcem pracujícím s neonovým světlem, ovšem
jeho barevné plochy sledují reálný prostor, zatímco Slovenčíkovy Neónové Obrazy
jsou skutečně obrazy malované bud' na plátně nebo na dřevotřísce akrylovou
barvou a sazemi či pigmentem s dodatečně vsazenou barvenou nebo i bílou
neónovou trubicí. První tři menší formáty mají monochromní plochu pokrytou
celkem stejnoměrně červenou, žlutou nebo černou barvou. Zatímco u prvních dvou
barva neonové trubky sleduje koloraci, je tedy červená, respektive žlutá, je u
třetího obrazu použito bílého světla jako kontrastu k černé ploše. V roce
1987 začal v Praze malovat své černé obrazy a ke konci devadesátých let pak červené
Milan Grygar. Linky, které na nich byly červenou, žlutou, modrou a zelenou
barvou namalovány, rozdělují plochu obrazu na části simulující prostor - Grygarovi
šlo o anticipaci muzikální stavby kompozice. Slovenčík, jehož neónové obrazy
působí na první pohled příbuzné, nerozděluje neónovým světlem obraz na plochy,
nýbrž akcentuje jeho barevný modul. Podstatně dál jde u dvou větších formátů,
které jsou oba neónem kompozičně rozděleny na dvě stejně velké vertikální
části. První obraz je v celé výšce natřen sytou červenou barvou ztrácející se
vlevo a vpravo ve špinavé černi. Neónová trubice je natřena stejnou barvou a
posiluje tak intenzitu červené na plátně. Druhý obraz je šedočerný, místy až
špinavě modrý. V jeho středu je šedobílý, poměrně úzký Vertikální pruh
ztrácející se opět v temné, převažující části obrazu. Bílá neónová trubice
prosvětluje svou zářivou intenzitou střed obrazu a propůjčuje mu bezmála
magické účinky. Tentokrát působí nános barvy mnohem řidčeji v obraze a mírou
nánosu se podobá spíš znakům na eternitové desce. Je těžko říct, zda Slovenčík
těmto neónovým obrazům přičítal jinou než čistě estetickou rovinu. Číst by se
snad daly i jako posílení již ve své podstatě dostatečně výrazné vizuální
skutečnosti obklopující společnost. Kompozicím vycházejících z amerického abstraktního
expresionismu se věnoval Svatopluk Slovenčík i po dobu těchto experimentů se
zářivkami; o tři roky později však jejich autor překvapivě umírá. Jako celé
škále výtvarníků žijících v regionech, nevyhnul se ani Svatopluk Slovenčík
osudu zůstat neznámým v českém výtvarném dění. Tato jeho první výstava v
Praze by měla připomenout, že mimo Prahu žilo, žije a pracuje mnoho zajímavých
a přehlížených umělců hledajících i nadále své místo na České výtvarné scéně.
Zdeněk Primus.