
Vladimír Boudník
Boudníkův rok
Termín Feb - DecKomentář
Cyklus 8 výstav grafických prací a kreseb Vladimíra Boudníka z let 1949 do 1968. Vladimír Boudník (17. března 1924 – 5. prosince 1968) byl český grafik a malíř, představitel aktivní a strukturální grafiky. Založil vlastní umělecký směr, tzv. explosionalismus.
Před pár lety
v bývalém komunistickém Československu se řada lidí domnívala, že Vladimír
Boudník je pouhá literární fikce, postava z románu
Bohumila Hrabala. Jeho životní osudy se staly vděčným námětem pro literární i
filmové zpracování, které chtělo Boudníka vidět jako bizarní postavu
s psychickými problémy a ne jako světového tvůrce a novátora jakého před
ním v českém umění nebylo. Jak se mohlo stát, že nejvýznamnější český
tvůrce naší doby se stal legendou, literární postavou? Nebylo to způsobeno jen tím,
že Hrabal, Budníkův přítel v 50. letech, po jeho smrti v roce 1968
napsal o Budníkovi román? Zřejmě ne, hlavním důvodem pravděpodobně bylo, že Boudník odmítal jakékoliv konvence a nekompromisně ztotožnil
svůj osobní život s uměleckou tvorbou. Byl proletář původem a proletářem
zůstal. Prostředí uměleckého života mu bylo cizí a vždy si od něho zachovával
odstup. Jeho působištěm byla ulice, hospoda, továrna ve které pracoval a kde
uskutečnil své první jednodenní výstavy. Od konce 40. let se jako jediný v Čechách zabýval soustavně abstraktní
tvorbou. Byl všeobecně považován za blázna a jeho díla, manifesty a stovky
dopisů s vysvětlením jeho postoje a jeho práce, která rozesílal poštou
nejrůznějším lidem a institucím, končila většinou v koši s odpadem.
Později, když se jeho výtvarné objevy začaly stávat obecně známými, se na něj
postupně zapomínalo a řada výtvarníků, kteří si jeho nové techniky osvojili,
vznikající legendu podpořila. Po srpnové okupaci Československa v roce
1968 byla jeho díla odstraněna z galerií a veřejných sbírek, jeho jméno
vymazáno z dějin českého výtvarného umění. Zůstalo pouze
v literatuře, legenda počala žít svým vlastním životem. Koncem 40.let Boudník vytvořil zcela nový styl, který
pojmenoval „Explosionalismus“. Ve svém druhém manifestu z roku 1949 píše:
„ Obraz musí být filmovým pásem a nesčíslném množství napětí a psychických
explozí zhuštěných do nehybné plochy a předvedených v nekonečně krátkém
čase“. V té době uskutečnil více než dvěstě pouličních akcí a improvizovaných
přednášek s demonstracemi tvorby, které měly povzbudit lidi, aby sami
v sobě hledali prameny uměleckého vidění. Přímo na ulici učil náhodné
chodce vidět krásu abstraktních tvarů na příkladě struktur a skvrn na
otlučených pražských zdech. V dusné atmosféře totalitního státu 50. let
musely pouliční akce spíše šokovat než umělecky podněcovat a tak se Boudník stal nechtěným, ale zcela autentickým předchůdcem
happeningů 60.let. Naštěstí pro něho byl pokládán za blázna i policií a navíc
jako dělník v továrně byl skutečným proletářem, ne podezřelým umělcem. Od poloviny 50. let se základem jeho tvorby stávají práce na papíře. Vytváří
řadu monotypů tlumené barevnosti. V letech 1958 – 1961 důsledně
rozpracoval svůj objev aktivní grafiky z poloviny 50. let. Podnětem
k tomuto objevu byla práce v továrně, kde se seznámil s různými,
pro grafickou tvorbu, netradičními materiály. Kovovou desku (matrici) rozrušoval
vrypy, údery kladiva, dláta, propaloval autogenem, vrážel do ní kovové špony,
plechy, kousky drátů, otiskoval různé kovové fragmenty. Takto zpracovaná
matrice je vlastně už sama o sobě hotovým dílem. Boudník
s ní však pracuje dále a tiskne z ní grafické listy. Na konci roku
1958 (zrovna když jsem se narodil) objevil další experimentální techniku,
strukturální grafiku. Na plochu grafické desky jsou reliéfně fixovány kousky
textilu, kovové piliny, provázky, části plechu a další materiály, které jsou
pak zatřeny lakem nebo přivařeny za pomoci elektrického oblouku. Zpracovávaná
deska je však dotvářena teprve v průběhu tisku, vždy jiným nanášením a
vytíráním barev, které potlačují nebo naopak zdůrazňují její jednotlivé
části. Boudník nikdy nevytiskl desku stejně, každý tisk byl
procesem tvorby, absolutně svobodné tvorby, v jiném okamžiku, za jiného
cítění a rozpoložení. Proto je každý jeho grafický list unikát. Dalším
z jeho objevů byla magnetická grafika z poloviny roku 1965, její
reliéf je tvořen kovovými pilinami, uspořádanými pomocí jednoduchých operací
s magnetickým polem. Dílo Vladimíra Boudníka, nejvýznamnějšího českého poválečného umělce a autora,
vskutku světového, se uzavřelo koncem roku 1968, uzavřelo doslova, nikdo
z umělců, kteří jeho objevy užívali, je nedokázal překonat. Vladimír Boudník byl snad jediným českým umělcem, který odmítl jakékoliv
konvence, žil zcela svobodným životem v nesvobodné zemi a naprosto
ztotožnil svůj osobní život s uměleckou tvorbou i za cenu rizika ztráty
vlastního života.P.S. Ta první grafika je
aktivní, ta druhá strukturální. Jan Placák. Praha. 2008.